Nedostatek železa


Nedostatkem železa trpí převážně ženy, děti a dospívající

Zvýšená potřeba železa je také při menstruaci nebo těhotenství. Na pozoru by se měli mít i lidé stravující se alternativně (vegetariánsky, vegansky i např. při redukčních dietách v kulturistice). Denní doporučený příjem železa ze stravy je u mužů 12 mg, u menstruujících žen 20 mg a u těhotných žen dokonce 30 mg.

V jakých potravinách se železo nachází?

Už i Pepek námořník do sebe házel železo po lopatách. Ve však stravě rozlišujeme dva typy (hemové a nehemové). Hemové je více vstřebatelné a nachází se převážně v červeném mase, rybách a vnitřnostech. Nehemové železo se nachází v luštěninách, oříšcích, semínkách, právě zmiňovanému špenátu a listové zelenině. Jeho vstřebatelnost je mnohem nižší a proto pokud bychom chtěli zvýšit svůj přísun železa, musíme jíst pestře a jednou za čas i to, na co zrovna nemáme chuť.

Antiželezný strašák jménem alkohol

I na alkohol přišla řada. Kromě krvácení, špatného stravování je právě alkohol ten, který nám se železem nepomáhá. Není v tom sám! Ovlivnit vstřebatelnost železa může i časté pití čaje, kávy a mléčných výrobků. Naopak prospěšný je v kombinaci s vit C (např. ovoce).